Jak założyć własną firmę w Polsce?
Autor: Casandra Finanse Sp zoo, publikacja: 2012-03-01
Zastanawiałeś się już pewnie nad prowadzeniem własnej firmy - jeśli tak przeczytaj uważnie ten artykuł. Dowiesz się, jak krok po kroku załatwić formalności związane z zakładaniem własnej działalności.
Punkt 1
Wypełniony wniosek EDG1 zanosimy do Wydziału Ewidencji Działalności Gospodarczej. W tym celu w zależności od miejsca zamieszkania udajemy się do odpowiedniego Urzędu Miasta lub Gminy. Mamy możliwość osobistego dostarczenia, wysłania listem poleconym wraz z notarialnym poświadczeniem własnoręczności podpisu lub przekazania przez osoby trzecie wraz z pełnomocnictwem zwykłym.
Złożenie wniosku i wydanie zaświadczenia o wpisie nic nie kosztuje.
Po dopełnieniu wszystkich formalności Urząd wydaje nam wpis do ewidencji działalności gospodarczej.
Punkt 2
Urząd Gminy, w którym dokonujemy wpisu do ewidencji działalności gospodarczej niezwłocznie przesyła informację do:
- Zakładu Ubezpieczeń Społecznych lub Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego. ZUS rejestruje naszą firmę i nadaje jej konto płatnika,
- Urzędu Statystycznego w celu rejestracji działalności w Krajowym Rejestrze Podmiotów Gospodarki Narodowej, w wyniku której firmie zostaje nadany tzw. numer REGON,
- KRUS rejestruje nas jako przedsiębiorców. Urzędy statystyczne są również obowiązane przekazać niezwłocznie informację o numerze REGON właściwej jednostce terenowej Zakładu Ubezpieczeń Społecznych,
- Urzędu Skarbowego w celu nadania Numeru Identyfikacji Podatkowej (NIP) i dokonania rejestracji firmy jako podatnika. Decyzję o nadaniu NIP wydaje naczelnik urzędu skarbowego w terminie 3 dni roboczych.
Punkt 3
Wyrabiamy pieczątkę z danymi firmy.
Otwieramy firmowy rachunek bankowy.
Niezależnie od rejestracji firmy w ZUS, jako przedsiębiorca, mamy obowiązek dokonania zgłoszenia do ubezpieczenia społecznego siebie, pracowników i współpracowników. Możemy to zrobić osobiście w ZUS za pośrednictwem programu Płatnik lub przesłać zgłoszenie pocztą.
W Kasie Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (jeśli dotyczy) składamy oświadczenie o kontynuowaniu tego ubezpieczenia w terminie 14 dni od rozpoczęcia wykonywania pozarolniczej działalności gospodarczej lub rozpoczęcia współpracy przy prowadzeniu tej działalności.
Dokonujemy wyboru formy opodatkowania działalności gospodarczej i zgłaszamy to do urzędu skarbowego.
Punkt 4 – tylko dla osób zatrudniających pracowników
Zatrudniając pracowników mamy obowiązek powiadomienia, w ciągu 30 dni od dnia rozpoczęcia działalności, właściwy okręgowy inspektorat Państwowej Inspekcji Pracy (PIP) oraz właściwego państwowego inspektora sanitarnego (SANEPID) o miejscu, rodzaju i zakresie prowadzonej działalności oraz o przewidywanej liczbie pracowników (formularz zawiadomienia jest dostępny na stronie www.pip.gov.pl). Zobowiązani jesteśmy także do złożenia pisemnej informacji o środkach i procedurach przyjętych dla spełnienia wymagań wynikających z przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, dotyczących danej dziedziny działalności.