Podany adres e-mail nie jest powiązany
z żadnym zapytaniem.
Powiedz jak możemy Ci pomóc

Casandra Finanse Sp zoo

Skopanie

Wiadomość została wysłana

Trzymaj rękę na pulsie! Wykonawca
niedługo
powinien się z Tobą
skontaktować.

Wiadomość do:

Jak założyć własną firmę w Polsce?

Autor: Casandra Finanse Sp zoo, publikacja: 2012-03-01

Zastanawiałeś się już pewnie nad prowadzeniem własnej firmy - jeśli tak przeczytaj uważnie ten artykuł. Dowiesz się, jak krok po kroku załatwić formalności związane z zakładaniem własnej działalności.

Punkt 1

Wypełniony wniosek EDG1 zanosimy do Wydziału Ewidencji Działalności Gospodarczej. W tym celu w zależności od miejsca zamieszkania udajemy się do odpowiedniego Urzędu Miasta lub Gminy. Mamy możliwość osobistego dostarczenia, wysłania listem poleconym wraz z notarialnym poświadczeniem własnoręczności podpisu lub przekazania przez osoby trzecie wraz z pełnomocnictwem zwykłym.

Złożenie wniosku i wydanie zaświadczenia o wpisie nic nie kosztuje.

Po dopełnieniu wszystkich formalności Urząd wydaje nam wpis do ewidencji działalności gospodarczej.

Punkt 2

Urząd Gminy, w którym dokonujemy wpisu do ewidencji działalności gospodarczej niezwłocznie przesyła informację do:

  • Zakładu Ubezpieczeń Społecznych lub Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego. ZUS rejestruje naszą firmę i nadaje jej konto płatnika,
  • Urzędu Statystycznego w celu rejestracji działalności w Krajowym Rejestrze Podmiotów Gospodarki Narodowej, w wyniku której firmie zostaje nadany tzw. numer REGON,
  • KRUS rejestruje nas jako przedsiębiorców. Urzędy statystyczne są również obowiązane przekazać niezwłocznie informację o numerze REGON właściwej jednostce terenowej Zakładu Ubezpieczeń Społecznych,
  • Urzędu Skarbowego w celu nadania Numeru Identyfikacji Podatkowej (NIP) i dokonania rejestracji firmy jako podatnika. Decyzję o nadaniu NIP wydaje naczelnik urzędu skarbowego w terminie 3 dni roboczych.

Punkt 3

Wyrabiamy pieczątkę z danymi firmy.

Otwieramy firmowy rachunek bankowy.

Niezależnie od rejestracji firmy w ZUS, jako przedsiębiorca, mamy obowiązek dokonania zgłoszenia do ubezpieczenia społecznego siebie, pracowników i współpracowników. Możemy to zrobić osobiście w ZUS za pośrednictwem programu Płatnik lub przesłać zgłoszenie pocztą.

W Kasie Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (jeśli dotyczy) składamy oświadczenie o kontynuowaniu tego ubezpieczenia w terminie 14 dni od rozpoczęcia wykonywania pozarolniczej działalności gospodarczej lub rozpoczęcia współpracy przy prowadzeniu tej działalności.

Dokonujemy wyboru formy opodatkowania działalności gospodarczej i zgłaszamy to do urzędu skarbowego.

Punkt 4 – tylko dla osób zatrudniających pracowników

Zatrudniając pracowników mamy obowiązek powiadomienia, w ciągu 30 dni od dnia rozpoczęcia działalności, właściwy okręgowy inspektorat Państwowej Inspekcji Pracy (PIP) oraz właściwego państwowego inspektora sanitarnego (SANEPID) o miejscu, rodzaju i zakresie prowadzonej działalności oraz o przewidywanej liczbie pracowników (formularz zawiadomienia jest dostępny na stronie www.pip.gov.pl). Zobowiązani jesteśmy także do złożenia pisemnej informacji o środkach i procedurach przyjętych dla spełnienia wymagań wynikających z przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, dotyczących danej dziedziny działalności.

Firma konsultingowa - gdzie szukać?

Poniżej przedstawiamy ranking 4 155 Doradców Gospodarczych najlepszych w 2024 roku w poszczególnych miastach powiatowych: